Wednesday, November 25, 2009

Che Det

Siapa Che Det? Apa tu? saya pun baru tau setelah menonton history channel di astro 555 . rancangan biography tentang bekas Perdana Menteri Malaysia yg ke 4, Tun Dr Mahathir Mohamad. Biography ni terbahagi kpd 2 bhgn..part 1 dah disiarkan minggu lps..dan part 2 minggu ini. saya tgk part 1 dua kali n part 2 baru tgk 1st time td. hopefully dpt tgk sekali lg..ingin ditekankan di sini, ini bukan blog politik..saya hanya ingin memberi pendapat ttg apa yg saya rasa setelah menonton biography yg menarik ni.

1stly, saya rs kagum sbb dia adalah seorg ahli politik yg baru setaun jagung tp mempunyai cita2 tinggi utk melihat kaumnya sendiri berjaya. slps pemerintahan jepun, org melayu hanya bercucuk taman, menjadi nelayan dan melakukan pelbagai kerja2 kampung. ekonomi pd masa tu dh dikuasai oleh bangsa cina. disebabkan surat yg diutuskan kpd PM yg pertama, Tunku Abdul Rahman, Dr Mahathir telah disingkirkan dr UMNO. tetapi selepas Tunku Abdul Razak menjadi PM, beliau telah menjemput kembali Dr Mahathir ke dlm parti. Surat ini diutuskan kpd Tunku Abdul Rahman kerana Dr Mahathir merasakan beliau tidak mengutamakan bangsa Melayu, seperti yg sepatutnya. saya rs langkah ni sgt bagus..kerana melayu akan mundur selama2nya di tanahair sendiri jika melayu tidak dihiraukan..

kedua, amalan membaca. sejak dr kecil Dr Mahathir telah dipupuk minat membaca oleh ibu bapanya. knowledge is power. bahasa inggeris salah satu element yg sgt penting utk kita menaikkan martabat diri kita. saya skrg sedang belajar utk membaca sebelum tidur. at least, 5 pages. membaca buku2 sejarah islam, kisah2 nabi terutamanya Nabi Muhammad SAW yg sepatutnya kita tau segala2nya tentang baginda..utk menjadi ikon atau role model terbaik sebagai ikutan..slps itu, tentang sejarah dunia, pemimpin yg disegani, kisah2 dunia etc..pada saya, saya akn mulakn dgn kisah Rasul dan kemudian akan beralih ke kisah lain.

Ketiga, tentang lantang bersuara. spt Dr Mahathir, suaranya tentang kebodohan dan kesombongan presiden bush, tentang Yahudi etc..menyebabkan beliau dikecam teruk oleh pemimpin2 dunia.saya dapati saya ada sifat yg sama dgn Dr Mahathir utk bab ni. sbb betul2 mengalami masalah bila nak menyatakan pendapat, perasaan atau ketidakpuasan hati tentang sesuatu perkara. saya pernah mempunyai kawan rapat. tetapi sbb saya menyatakan apa yg saya rasa, dia telah tersinggung dan hubungan kami renggang. saya agak menyesal..dan saya juga akui, saya tidak pernah dpt menjalin persahabatan dlm tempoh yg lama disebabkan kelantangan saya. saya selalu bercakap dgn lantang tentang perasaan saya, apa yg rasa perlu utk membuat diorg tau. saya akan belajar lagi macamne utk bersuara tp tak menyakitkan hati atau membuat perasaan org lain terguris. i believe that life is a learning journey.

bersambung..

No comments:

Post a Comment